Skip to Content

توصیه های تغذیه ای برای بیماران دیابتی در ماه رمضان

توصیه های تغذیه ای در وعدۀ افطار برای بیماران دیابتی:

 

*افطار را با مایعات گرمی مانند شیر ولرم، چای کمرنگ و یا آب جوش آغاز کنید و جهت تامین قندخون مورد نیاز بدن خود از قندهای طبیعی مانند (۳-۱) عدد خرما استفاده نمایید، به این ترتیب از افزایش ناگهانی قندخون پیشگیری شده و اشتها نیز کنترل خواهد شد.

*در آغاز افطار، از آشامیدن آب سرد (حتی اگر بسیار تشنه اید) خودداری نمایید، چرا که مشکلات گوارشی درپی خواهد داشت.

 *در وعدۀ افطاری از غذای سبک و کم حجم مانند نان و پنیر و سبزی، فرنی خانگی، شیربرنج استفاده کنید و جهت تامین ویتامین و موادمعدنی مورد نیاز بدن خود و رفع عطش بهتر است از سوپ سبزیجات بدون چربی استفاده نمایید.

*در ساعات اولیۀ افطار، در خوردن مواد غذایی و مایعات عجله نکنید، زیرا با ورود ناگهانی مواد غذایی به بدن، بسرعت قندخون پس از غذا افزایش ناگهانی پیدا می کند و مشکلات گوارشی ایجاد خواهد شد.

*از مصرف هرنوع نوشیدنی صنعتی ازجمله انواع نوشابه، دوغ و آبمیوۀ صنعتی گازدار بپرهیزید.

*جهت تامین آب مورد نیاز بدن، از آب و مایعات سالم در ساعات بین شام تا سحر استفاده نمایید.

*بهتر است سبزیجات، بیشتر در افطار و میوه ها، بیشتر در سحرگاه میل شوند، زیرا: غالب فیبر موجود در سبزیجات از نوع نامحلول بوده و سرعت دفع آب و موادغذایی موجود در دستگاه گوارش را افزایش می دهد؛ در مقابل فیبر غالب در میوه ها از نوع محلول است، که باعث کاهش سرعت حرکت آب و موادغذایی موجود در دستگاه گوارش می شود که نتیجۀ آن کاهش احساس تشنگی و گرسنگی در طول روز است.

 

توصیه های تغذیه ای در وعدۀ سحری برای بیماران دیابتی:

 

*توصیه می شود جهت تنظیم برنامۀ غذایی سالم و منطبق با داروی مصرفی، قبل از شروع ماه مبارک رمضان حتما به کارشناس تغذیه مراجعه نمایید.

*هرگز خوردن سحری را فراموش نکنید؛ درصورت نخوردن سحری روزه نگیرید.

*برای پیشگیری از افزایش ناگهانی قندخون توصیه می شود از پرخوری، مصرف مواد غذایی سریع الهضم مانند قندهای ساده (قند، شکر و نبات) و مواد غذایی خیلی شیرین (زولبیا و بامیه) خودداری شود.

*آشامیدن آب در بین غذا موجب نفخ و اختلالات گوارشی خواهد شد، بنابراین از آشامیدن مقدار زیاد آب دربین غذا (هنگام سحر و افطار) بپرهیزید.

 *جهت کاهش احساس تشنگی در حین روزه داری، هنگام سحرگاه چند قطره آب لیموترش تازۀ حل شده در مقداری آب مصرف کنید؛ همچنین از میوه ها و سبزیجات غیرنشاسته ای به میزان کافی استفاده نمایید. 

*در هنگام سحر استفاده از موادغذایی دیر هضم و کربوهیدرات های پیچیده از جمله موارد ذیل توصیه می شود:

۱- نان و غلات سبوس دار (مانند: نان سنگک، ماکارونی سبوس دار، بلغور گندم و جو و جوانۀ غلات)

۲- حبوبات و جوانۀ آن ها (شامل: عدس، لوبیا، نخود، لپه و ماش)

۳- انواع سبزیجات

۴- میوه های تازه مانند سیب و پرتقال و میوه های خشک نظیر انجیر خشک و پرهلو جهت پشگیری از یبوست

 *با توجه به موارد فوق توصیه می شود برای وعدۀ سحری از غذاهایی نظیر:

- انواع حلیم (حاوی گندم، گوشت و شیر)

- انواع خورشت کم چرب

- درصورت تمایل به مصرف برنج ترجیحا مخلوط با حبوبات و سبزیجات

- درصورت تمایل به مصرف نان از نان های سبوس دار استفاده شود.

*لازم به ذکر است، برای کنترل صحیح قند خون بیماران دیابتی، مقدار مجاز مصرف انواع مواد غذایی توصیه شده بایستی توسط کارشناس تغذیه برای بیمار دیابتی تعیین شود. 



شنبه یک شنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
باکلام محلی 06:27
خبر سراسری 08:00
مشارکتی آب 08:45
پیام اترک 1 08:50
شنبه یک شنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه
سحرخیزان 02:30
قرآن و اذان صبح 03:28
سرود جمهوری اسلامی و صلوات خاصه 11:00
آرم استیشن 11:02
سریال ( تکرار ) 11:05

اوقات به افق :  بجنورد


اذان صبح 03:26
طلوع آفتاب 05:20
اذان ظهر 12:43
غروب آفتاب 20:05
اذان مغرب 20:26
نیمه شب 00:03