Skip to Content

ورزش و کاهش وزن

شناسه : 331269062
Loading the player...

آیا ورزش همراه با رژیم غذائی موجب کاهش بیشتر وزن می‌شود؟
در افراد چاق، ورزش به‌تنهائی موجب کاهش وزن مختصری می‌شود. متوسط کاهش گزارش شده در ۱۲ بررسی، در حدود دو کیلو و نیم بوده است. در یک فرد ۷۰ کیلوئی، پنج ساعت فعالیت ورزشی در هفته تنها ۲۰۰ گرم کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت. ترکیب ورزش و رژیم غذائی نقش مؤثرتری از رژیم غذائی یا ورزشِ تنها ایفا خواهد کرد. فرض کنید یک نفر با رژیم غذائی موفق به حدود ۱۰ کیلوگرم کاهش وزن شده است. نزدیک به ۳ کیلوگرم از این مقدار کاهش زون در نتیجه حذف مواد غیرچبی به‌دست می‌آید. حال رژیم غذائی توأم، کمتر از ۲ کیلوگرم از توده‌های غیرچربی بدن را از بین می‌برد.

 فعالیت بدنی و تغذیه 
فعالیت بدنی و تغذیه در کنار هم برای سلامت کامل لازم است. به عنوان نمونه فعالیت بدنی مقدار کالری مصرفی شما را افزایش می دهد. ورزش رسیدن به وزن مطلوب و از دست دادن وزن اضافی را آسان تر می نماید. ممکن است برای کاهش وزن یا برقراری و نگهداشتن وزن در حد ایده آل ۳۰ دقیقه ورزش کافی نباشد.
 

کاهش موضعی چربی : 
شاید شما علاقمند باشید که چربی را در نقاط مشخصی از بدن مانند شکم ، باسن ، و ران کاهش دهید . بسیاری افراد تصور می کنند انجام حرکت دراز و نشست باعث کم شدن چربی در ناحیه شکم می شود اما باید توجه داشت که از نظر علمی و روش های صحیح ، کاهش چربی بدن در نقاط ویژه همانند کمر یا ران امکانپذیر نیست

 

افزایش توده‌ی عضلانی بدن (LEAN BODY MASS) و افزایش مصرف انرژی پایه 
تمرینات مرتب و منظم ورزشی در زندگی افراد باعث کاهش بافت چربی و افزایش توده‌ی عضلانی بدن می ‌شود که این امر به نوبه‌ ی خود باعث افزایش مصرف انرژی پایه ‌ی بدن می ‌شود.
در حدود ۷۵- ۶۰ درصد انرژی کل مصرفی روزانه مربوط به انرژی مصرفی در حال استراحت است، یعنی حالتی که شخص هیچگونه فعالیت جسمی نداشته و به ‌طور کامل در حال استراحت یا درازکش است.

تاثیرات کاهش وزن در ورزشکاران:
در حال حاضر مدارک و مستندات اندکی در مورد اثرات کاهش چربی بدن بر بهبود عملکرد ورزشی به ویژه در سطوح حرفه ای موجود است، البته از دیدگاه علم مکانیک، چربی اضافی در بدن به منزله افزایش بار یا فشاری بی خاصیت (وزن مرده) است که باید برای انجام ورزش جابجا شود و تحقیقات نشانگر ارتباط منفی میزان بافت چربی با فعالیت ها و حرکات ورزشی توام با جابجایی فیزیکی (نظیر پرش ارتفاع و دویدن) می باشند.

چند فعالیت موثر برای لاغر شدن
بـهتـریـن فعالیتهایی که باعث سوختن چربی می گـردند کـدامـنـد؟ به جـز حرکات سـاده استپ، انواع بسیار متنوع تری در ورزشـهای ایروبیک وجود دارند؛ آنقدر که هر فردی میتواند حرکت دلخواه خود را پیـدا نماید.

شنا کردن و تأثیر آن در کاهش وزن
از شنا کردن اکثر مواقع به عنوان بهترین ورزش برای کاهش وزن یاد می شود و وقتی هم در مورد آن فکر می کنیم به نظرمان کاملاً صحیح و قابل قبول می آید. در کل در هنگام شنا اکثر عضلات فرد در حال کار کردن می باشند. در ضمن قلب و شش ها هم در حداکثر توانائی خود مشغول فعالیت می باشند. شنا معمولاً بین افرادی که خیلی چاق هستند و یا زنان باردار و یا اشخاصی که به نوعی صدمه دیده اند و یا دچار آسیب دیدگی در یکی از عضوها هستند متداول می باشد.